Samolot został opracowany i jest produkowany przez PZL Mielec na podstawie licencji amerykańskiej firmy Rockwell na samolot S-2R Thrush Commander. Jednakże wykorzystano z tej maszyny jedynie fragmenty (struktura) konstrukcji kadłuba i skrzydeł. Polscy inżynierowie pod kierunkiem mgr inż. Józefa Oleksiaka uznali jednak, że na bazie silnika ASz62 można zbudować maszynę o 40% cięższą. Na bazie S2-R w 1974 r. rozpoczęły się prace projektowe nad nową konstruckją oznaczoną M-18 Dromader. Samolot w dużej mierze składał się z gotowych podzespołów płatowca S2-R, przeprojektowany został kadłub, część skrzydła, zbiorniki i podwozie. Zasadnicza modyfikacja polegała na zamianie silnika na ASz-62IR (wersja S-2R posiadała słabsze, 600 KM silniki z demobilu firmy Pratt & Whitney). Zastosowano też zmodyfikowane śmigło od An-2 Colt. Dromadery posiadają też uszczelnioną kabinę. Pierwszy prototyp został oblatany 27 sierpnia 1978 (pilot doświadczalny inż. Andrzej Pamuła).

M-18 Dromader zyskał międzynarodowe uznanie i doczekał się kilku wersji:

  • Model M-18A, wyposażony w zwrócony plecami do kierunku lotu fotel dla mechanika za kabiną pilota
  • Model M18B – o masie ładunku handlowego (w wersji przeciążonej) do 2200 kg, załoga: 1 pilot (możliwy przewóz 1 mechanika)
  • Model M18BS – wersja szkolna (dwuster) – załoga: pilot-instruktor + uczeń + 700 kg ładunku handlowego

Na jego podstawie skonstruowano również (prototypy):

  • PZL M-21 Dromader Mini
  • PZL M-24 Dromader Super
  • PZL M-25 Dromader Mikro


Dromader Compact 2013
Dromader Compact 2013
Prezentacja produktów PZL Mielec
Prezentacja produktów PZL Mielec
PZL-Mielec M18 Dromader fertilizer flight near Mezőhegyes, Hungary
PZL-Mielec M18 Dromader fertilizer flight near Mezőhegyes, Hungary
Two Pezetel M18 Dromader And Two M18A Dromader Taxiing and Taking off Together CSU3
Two Pezetel M18 Dromader And Two M18A Dromader Taxiing and Taking off Together CSU3