Szybowiec doświadczalny w układzie latającego skrzydła Bekas-N został zbudowany w USA przez Witolda Kasprzyka. Stanowił dalszy rozwój szybowców doświadczalnych BKB-1 i BKB-1A. Prace nad tą konstrukcją Kasprzyk rozpoczął w 1965 r. Szybowiec był większy od szybowców BKB, posiadał zwiększone wydłużenie do 15 oraz dodano hamulce aerodynamiczne, rozchylane w tylnej części kadłuba. Pierwsze loty szybowiec wykonał 12 kwietnia 1968 roku w USA. Próby w locie wykazały, że szybowiec jest sterowny i stateczny statycznie, niezależnie od prędkości lotu.

W 2010 roku szybowiec został sprowadzony do Polski. Jego dysponentem został dr Józef Grzybowski, wykładowca z Politechniki Rzeszowskiej. Elementy konstrukcji płatowca były w dobrym stanie. Szybowiec miał zostać odbudowany w lotniczych zakładach remontowych w Krośnie.

17 listopada 2013 roku podczas lotu testowego na lotnisku w Turbi, z niewyjaśnionych przyczyn w trakcie holowania za samolotem, szybowiec runął na ziemię, pilot zginął.



Kasper Wings
Kasper Wings